Home >> Vrijeschoolonderwijs >> Moerdijk
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

BASISSCHOOL D'N OVERKANT

Edward Poppelaan 18
4874 NA, ETTEN-LEUR
Telefoon: 076-5012389
meer info >>
13.2Km

OBS DE BOOMGAARD

Beatrixplein 5
3271 BA, MIJNSHEERENLAND
Telefoon: 0186-602760
meer info >>
18.4Km

ODBS ONDER DE WIEKEN

Achterstraat 5
3264 AB, NIEUW-BEIJERLAND
Telefoon: 0186-692208
meer info >>
21.7Km

KBS DE LINIEDOORN

Baliendijk 78
4816 GG, BREDA
Telefoon: 076-5872838
meer info >>
22.9Km

DE SPRINGPLANK OPENBARE BASISSCHOOL JENAPLAN

Kriekenstraat 43
4847 HE, TETERINGEN
Telefoon: 076-5812119
meer info >>
24.1Km

RKBS ST. WILLIBRORDUS

Hoge Molenstraat 41
4301 KB, ZIERIKZEE
Telefoon: 0111-450165
meer info >>
37.6Km

OBS DE FONKEL

Bemmelstraat 6
5043 BE, TILBURG
Telefoon: 013-5721427
meer info >>
38.5Km

SCHOLENGEMEENSCHAP DE KEYZER

Dr Keyzerlaan 23
5051 PB, GOIRLE
Telefoon: 013-5324550
meer info >>
42.9Km

EERSTE JAN LIGTHARTSCHOOL

Ringbaan Oost 275
5014 GE, TILBURG
Telefoon: 013-5423082
meer info >>
44.3Km

ORANJE NASSAUSCHOOL

Hardenbergh 4
4264 SG, VEEN
Telefoon: 0416-691350
meer info >>
47.0Km

ORC MOERGESTEL

Van Rijckevorsellaan 3
5066 BR, MOERGESTEL
Telefoon: 013-5136393
meer info >>
49.7Km

OPENBARE JENAPLAN BASISSCHOOL DE LICHTSTRAAT

Brabantlaan 73
5262 JH, VUGHT
Telefoon: 073-6563832
meer info >>
56.6Km


Vrijeschoolonderwijs informatie

De vrijeschool (Nederland) of steinerschool (Vlaanderen) is een school voor kleuter- en basisonderwijs (onderbouw) en voortgezet onderwijs/secundair onderwijs (bovenbouw), gebaseerd op de antroposofische opvattingen van Rudolf Steiner. In internationaal verband zijn de scholen ook bekend als waldorfscholen. De bovenbouw wordt nog onderverdeeld in de middenbouw en bovenbouw. De klassennummering loopt vanaf de eerste klas van de onderbouw door tot het laatste jaar van de bovenbouw.

De onderbouw loopt van klas 1 (groep 3 op de 'reguliere' Nederlandse school of het eerste leerjaar basisonderwijs in een Vlaamse school) tot en met klas 6. Daarna gaat het kind naar de middenbouw (klas 7 en 8), bedoeld om het kind een veilige overgang te laten maken van onderbouw naar bovenbouw. Na de middenbouw volgt de bovenbouw met klas 9 tot en met klas 12. Het is in Nederland mogelijk op een vrijeschool een vmbo-t-diploma, een havodiploma, of een vwo-diploma te halen, al wordt bij het behalen van een vmbo-t-diploma het vrijeschooltraject niet afgerond. In Vlaanderen kan een diploma Algemeen Secundair Onderwijs in de richting Steinerpedagogie of een diploma Beroeps Secundair Onderwijs in de richting Duurzaam Wonen worden behaald.

De vrijeschoolgemeenschap is ontstaan vanuit de gedachtegang van de sociale driegeleding. Zij onderscheidt in de maatschappij drie levenssferen:
1. het geestesleven (cultuur),
2. het rechtsleven, en
3. het economisch leven.
Het geestesleven omvat het cultureel leven waartoe onder meer religie, wetenschap, kunsten, en opvoeding gerekend worden. Het Vrij in vrijeschoolonderwijs staat hier om deze reden voor: Het cultureel leven moet zich in vrijheid kunnen ontwikkelen met een eigen ordening en inrichting. Vrij van het economische leven en vrij van het rechtsleven.

Veel vrijescholen hebben naast hun normale leerwegen een speciale (praktische of kunstzinnige) leerweg voor kinderen die langzaam leren.

In Driebergen bevindt zich een Vrije Hogeschool, een eenjarige opleiding als vervolg op het voortgezet onderwijs. Hogeschool Leiden biedt een pabo- of lerarenopleiding gespecialiseerd in het vrijeschoolonderwijs aan, 'Vrijeschool Pabo' genaamd (voorheen Hogeschool Helicon Zeist).

Geschiedenis

In 1919 kreeg Steiner in Stuttgart de leiding over de "Freie Waldorfschule", opgezet door de fabrikant Emil Molt, eigenaar van de sigarettenfabriek Waldorf-Astoria, om de arbeiders en de directeuren nader tot elkaar te brengen. Naar dat voorbeeld is in 1923 in Den Haag de eerste vrijeschool opgericht.

Pedagogiek

De vrijeschool gaat uit van wat volgens Steiner de intrinsieke ontwikkeling is van het kind. Er is, aldus Steiner, een diep van binnenuit komende "zielekracht" die het kind zijn of haar eigen en unieke ontwikkeling doet doormaken. Het onderwijs dient hierbij stimulerend en ondersteunend te zijn. Een belangrijk element bij deze ontwikkeling vormt de ziel. Deze van oorsprong uit de geestelijke wereld stammende kern van het menszijn is de drijvende kracht achter de persoonlijke, individuele, gefaseerde ontwikkeling (7-jaarscycli). De ziel is op aarde gekomen, volgens Steiner, om "lessen te leren". Alles wat de mens meemaakt aan intensieve aardse ervaringen vormt een levensles die opgenomen wordt in het totaal aan leerervaringen. Dit totaal is bepalend voor de geestelijke ontwikkeling waarmee de mens verder gaat (overgaat of sterft). In een volgend leven kan de les worden voortgezet, of kunnen correcties worden aangebracht. Het van oorsprong hindoeïstische begrip karma is hierbij van betekenis.

De vrijeschool begeleidt het opgroeiende kind in de eerste drie van de door Steiner beschreven fasen van levenslessen. Idealiter tot het 21ste levensjaar (3 x 7). Daarom is intellectuele ontwikkeling aanvankelijk slechts een onderdeel van de pedagogiek. Muziek, bewegingskunst (euritmie), handwerken, toneelspelen en (voor-)lezen van mythen en sagen worden bij die ontwikkeling minstens zo belangrijk gevonden als lezen, schrijven en rekenen.