Home >> Vrijeschoolonderwijs >> Putten
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

BEATRIXSCHOOL

Smitsweg 49
3852XA, ERMELO
Telefoon: 0341-554186
meer info >>
4.8Km

DE ICHTHUSSCHOOL

Cornelis van Ramshorstlaan 3
3863 AZ, NIJKERK
Telefoon: 033-2462242
meer info >>
10.7Km

BASISSCHOOL PRINS WILLEM ALEXANDER

Van Schothorststraat 22
3772 AX, BARNEVELD
Telefoon: 0342-415634
meer info >>
14.0Km

BASISSCHOOL MET DE BIJBEL DE VALK

Hoge Valkseweg 37
6741 GK, LUNTEREN
Telefoon: 0318-461889
meer info >>
16.3Km

SCHOOL MET DE BIJBEL DE ZAAIER - HARSKAMP

Molenweg 69
6732 BJ, HARSKAMP
Telefoon: 0318-456295
meer info >>
17.7Km

CNS DE TRIANGEL

Kerkhoflaan 29
6741 BN, LUNTEREN
Telefoon: 0318-487271
meer info >>
19.8Km

DE WEGWIJZER SCHOOL MET DE BIJBEL

Kerkhoflaan 27
6741 BN, LUNTEREN
Telefoon: 0318-482122
meer info >>
19.8Km

HERVORMDE BASISSCHOOL MATTANJA

Oude Harderwijkerweg 50
8085 PH, DOORNSPIJK
Telefoon: 0525-682231
meer info >>
24.1Km

CSO DE BOOG

Buizerdweg 17
7331 JD, APELDOORN
Telefoon: 055-5423193
meer info >>
25.2Km

NASSAUSCHOOL HILVERSUM

Merelstraat 45
1223NS, HILVERSUM
Telefoon: 035-6858172
meer info >>
28.3Km

PROTESTANTS CHRISTELIJKE BASISSCHOOL BOSBERGSCHOOL

Dennenlaan 59
3739 KM, HOLLANDSCHE RADING
Telefoon: 035-5771660
meer info >>
30.4Km

TOBIASSCHOOL VRIJESCHOOL VOOR SPECIAAL BASISONDERWIJS

Prof. Lorentzlaan 16
3701 CC, ZEIST
Telefoon: 030-6916931
meer info >>
30.9Km

WERELDKIDZ KIEVIT

Nachtegaallaan 36
3738 EB, MAARTENSDIJK
Telefoon: 0346-211991
meer info >>
31.6Km

KATHOLIEKE BASISSCHOOL DE GRIFFEL

De Clomp 2002/04
3704 KC, ZEIST
Telefoon: 030-6992119
meer info >>
32.9Km

STICHTING DELTA DE BILT

Weltevreden 4a
3731 AL, DE BILT
Telefoon: 030-2211552
meer info >>
33.8Km


Vrijeschoolonderwijs informatie

De vrijeschool (Nederland) of steinerschool (Vlaanderen) is een school voor kleuter- en basisonderwijs (onderbouw) en voortgezet onderwijs/secundair onderwijs (bovenbouw), gebaseerd op de antroposofische opvattingen van Rudolf Steiner. In internationaal verband zijn de scholen ook bekend als waldorfscholen. De bovenbouw wordt nog onderverdeeld in de middenbouw en bovenbouw. De klassennummering loopt vanaf de eerste klas van de onderbouw door tot het laatste jaar van de bovenbouw.

De onderbouw loopt van klas 1 (groep 3 op de 'reguliere' Nederlandse school of het eerste leerjaar basisonderwijs in een Vlaamse school) tot en met klas 6. Daarna gaat het kind naar de middenbouw (klas 7 en 8), bedoeld om het kind een veilige overgang te laten maken van onderbouw naar bovenbouw. Na de middenbouw volgt de bovenbouw met klas 9 tot en met klas 12. Het is in Nederland mogelijk op een vrijeschool een vmbo-t-diploma, een havodiploma, of een vwo-diploma te halen, al wordt bij het behalen van een vmbo-t-diploma het vrijeschooltraject niet afgerond. In Vlaanderen kan een diploma Algemeen Secundair Onderwijs in de richting Steinerpedagogie of een diploma Beroeps Secundair Onderwijs in de richting Duurzaam Wonen worden behaald.

De vrijeschoolgemeenschap is ontstaan vanuit de gedachtegang van de sociale driegeleding. Zij onderscheidt in de maatschappij drie levenssferen:
1. het geestesleven (cultuur),
2. het rechtsleven, en
3. het economisch leven.
Het geestesleven omvat het cultureel leven waartoe onder meer religie, wetenschap, kunsten, en opvoeding gerekend worden. Het Vrij in vrijeschoolonderwijs staat hier om deze reden voor: Het cultureel leven moet zich in vrijheid kunnen ontwikkelen met een eigen ordening en inrichting. Vrij van het economische leven en vrij van het rechtsleven.

Veel vrijescholen hebben naast hun normale leerwegen een speciale (praktische of kunstzinnige) leerweg voor kinderen die langzaam leren.

In Driebergen bevindt zich een Vrije Hogeschool, een eenjarige opleiding als vervolg op het voortgezet onderwijs. Hogeschool Leiden biedt een pabo- of lerarenopleiding gespecialiseerd in het vrijeschoolonderwijs aan, 'Vrijeschool Pabo' genaamd (voorheen Hogeschool Helicon Zeist).

Geschiedenis

In 1919 kreeg Steiner in Stuttgart de leiding over de "Freie Waldorfschule", opgezet door de fabrikant Emil Molt, eigenaar van de sigarettenfabriek Waldorf-Astoria, om de arbeiders en de directeuren nader tot elkaar te brengen. Naar dat voorbeeld is in 1923 in Den Haag de eerste vrijeschool opgericht.

Pedagogiek

De vrijeschool gaat uit van wat volgens Steiner de intrinsieke ontwikkeling is van het kind. Er is, aldus Steiner, een diep van binnenuit komende "zielekracht" die het kind zijn of haar eigen en unieke ontwikkeling doet doormaken. Het onderwijs dient hierbij stimulerend en ondersteunend te zijn. Een belangrijk element bij deze ontwikkeling vormt de ziel. Deze van oorsprong uit de geestelijke wereld stammende kern van het menszijn is de drijvende kracht achter de persoonlijke, individuele, gefaseerde ontwikkeling (7-jaarscycli). De ziel is op aarde gekomen, volgens Steiner, om "lessen te leren". Alles wat de mens meemaakt aan intensieve aardse ervaringen vormt een levensles die opgenomen wordt in het totaal aan leerervaringen. Dit totaal is bepalend voor de geestelijke ontwikkeling waarmee de mens verder gaat (overgaat of sterft). In een volgend leven kan de les worden voortgezet, of kunnen correcties worden aangebracht. Het van oorsprong hindoeïstische begrip karma is hierbij van betekenis.

De vrijeschool begeleidt het opgroeiende kind in de eerste drie van de door Steiner beschreven fasen van levenslessen. Idealiter tot het 21ste levensjaar (3 x 7). Daarom is intellectuele ontwikkeling aanvankelijk slechts een onderdeel van de pedagogiek. Muziek, bewegingskunst (euritmie), handwerken, toneelspelen en (voor-)lezen van mythen en sagen worden bij die ontwikkeling minstens zo belangrijk gevonden als lezen, schrijven en rekenen.