Home >> Jenaplanonderwijs >> Rhoon
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

ODBS ONDER DE WIEKEN

Achterstraat 5
3264 AB, NIEUW-BEIJERLAND
Telefoon: 0186-692208
meer info >>
5.8Km

OBS DE BOOMGAARD

Beatrixplein 5
3271 BA, MIJNSHEERENLAND
Telefoon: 0186-602760
meer info >>
6.4Km

CBS DE VRIJENBURG

Vrijenburglaan 61
2994 CD, BARENDRECHT
Telefoon: 0180-531794
meer info >>
6.8Km

OBS MARKENBURG

Markenburglaan 1
3211 AV, GEERVLIET
Telefoon: 0181-669424
meer info >>
11.0Km

OBS DE WISSEL

Zoetemanring 55a
3214GA, ZUIDLAND
Telefoon: 0181-451860
meer info >>
11.4Km

REHOBOTHSCHOOL

Schoolstraat 4
3371 AW, HARDINXVELD-GIESSENDAM
Telefoon: 0184-612942
meer info >>
28.5Km

ORANJE NASSAUSCHOOL

Hardenbergh 4
4264 SG, VEEN
Telefoon: 0416-691350
meer info >>
48.0Km

CBS HERWIJNEN - LOGOS SCHOLENGROEP

Achterweg 35
4171BA, HERWIJNEN
Telefoon: 0418-581289
meer info >>
49.0Km

INTEGRAAL KIND CENTRUM DE REGENBOOG

Bloemenstraat 2
6681 NN, BEMMEL
Telefoon: 0481-461242
meer info >>
101.2Km


Jenaplanonderwijs informatie

Jenaplanonderwijs is een vorm van vernieuwingsonderwijs. In de praktijk zijn de meest opvallende kenmerken van het jenaplansysteem dat meerdere leerjaren gemengd worden in een klas, die vervolgens weer in verschillende klassen wordt gesplitst.

Daarnaast is zelfstandigheid belangrijk in het jenaplanonderwijs, in combinatie met het werken in en presteren als groep. In het jenaplanonderwijs staan kringen, viering, werken en spelen centraal. Er zijn in Nederland ruim 220 jenaplanbasisscholen en tien middelbare jenaplanscholen.

Geschiedenis

Het jenaplansysteem is bedacht door Peter Petersen, die uit Jena kwam. Het plan werd, in navolging van enkele andere onderwijsplannen, genoemd naar de woonplaats van de bedenker. Petersen hield deze naam aan en maakte een korte omschrijving.

Het systeem werd in Nederland geïntroduceerd door Suus Freudenthal-Lutter, die het in 1955 tegenkwam. Zij was daarvoor actief als bestuurslid van de Werkgemeenschap voor Vernieuwing van het Onderwijs. De internationale contacten van de Werkgemeenschap brachten haar in aanraking met onderwijsvernieuwers van heinde en ver.

Pratijk

Kenmerkend voor het jenaplan zijn vaak de projecten waaraan leerlingen moeten werken. In het rooster van jenaleerlingen worden projecturen, -dagen of -weken ingepland. Deze projecten lopen in groepsverband en geven de leerling vaak de mogelijkheid om de creativiteit uit te laten. Samenwerking is echter wel belangrijk.