Home >> Jenaplanonderwijs >> Ijsselstein
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

KATHOLIEKE BASSISSCHOOL DE ARK

Sint Petersburg 25
3404 CV, IJSSELSTEIN
Telefoon: 030-6874104
meer info >>
1.6Km

KATHOLIEKE BASISSCHOOL DE GRIFFEL

De Clomp 2002/04
3704 KC, ZEIST
Telefoon: 030-6992119
meer info >>
13.0Km

CONSTANTIJNSCHOOL

Botter 2
3448 KA, WOERDEN
Telefoon: 0348-422567
meer info >>
14.5Km

TOBIASSCHOOL VRIJESCHOOL VOOR SPECIAAL BASISONDERWIJS

Prof. Lorentzlaan 16
3701 CC, ZEIST
Telefoon: 030-6916931
meer info >>
15.3Km

'T VOGELNEST

Leeuwerik 3
2411 KR, BODEGRAVEN
Telefoon: 0172-614330
meer info >>
21.3Km

OPENBARE DALTON BASISSCHOOL DE MEENT

Trompplein 3
3951 CR, MAARN
Telefoon: 0343-442602
meer info >>
22.6Km

R.K. BASISSCHOOL DE BIJENKORF

Aalberseplein 6
2805 EG, GOUDA
Telefoon: 0182-516675
meer info >>
22.8Km


Jenaplanonderwijs informatie

Jenaplanonderwijs is een vorm van vernieuwingsonderwijs. In de praktijk zijn de meest opvallende kenmerken van het jenaplansysteem dat meerdere leerjaren gemengd worden in een klas, die vervolgens weer in verschillende klassen wordt gesplitst.

Daarnaast is zelfstandigheid belangrijk in het jenaplanonderwijs, in combinatie met het werken in en presteren als groep. In het jenaplanonderwijs staan kringen, viering, werken en spelen centraal. Er zijn in Nederland ruim 220 jenaplanbasisscholen en tien middelbare jenaplanscholen.

Geschiedenis

Het jenaplansysteem is bedacht door Peter Petersen, die uit Jena kwam. Het plan werd, in navolging van enkele andere onderwijsplannen, genoemd naar de woonplaats van de bedenker. Petersen hield deze naam aan en maakte een korte omschrijving.

Het systeem werd in Nederland geïntroduceerd door Suus Freudenthal-Lutter, die het in 1955 tegenkwam. Zij was daarvoor actief als bestuurslid van de Werkgemeenschap voor Vernieuwing van het Onderwijs. De internationale contacten van de Werkgemeenschap brachten haar in aanraking met onderwijsvernieuwers van heinde en ver.

Pratijk

Kenmerkend voor het jenaplan zijn vaak de projecten waaraan leerlingen moeten werken. In het rooster van jenaleerlingen worden projecturen, -dagen of -weken ingepland. Deze projecten lopen in groepsverband en geven de leerling vaak de mogelijkheid om de creativiteit uit te laten. Samenwerking is echter wel belangrijk.