Home >> Jenaplanonderwijs >> Koggenland
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

BASISSCHOOL DE BAREEL

Waddenlaan 1
1967 EH, HEEMSKERK
Telefoon: 0251-230468
meer info >>
21.8Km

DE ZEEAREND

De Dalen 1
1945 NC, BEVERWIJK
Telefoon: 025-1256070
meer info >>
23.6Km

PROTESTANTS CHRISTELIJKE BASISSCHOOL HET MOZAIEK

Toereppel 21
1602 KG, ENKHUIZEN
Telefoon: 0228-314808
meer info >>
23.9Km

ORANJE NASSAUSCHOOL

Ribesstraat 13-15
1032 JR, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6360005
meer info >>
24.9Km

GOEMAN BORGESIUSSCHOOL

Aalbersestraat 35
1067 EZ, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6131807
meer info >>
28.4Km

7E MONTESSORISCHOOL

Nachtwachtlaan 35
1058 EB, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6836646
meer info >>
29.3Km

SINT BAVOSCHOOL LOCATIE EEMSTRAAT

Eemstraat 15
2025 RD, HAARLEM
Telefoon: 023-5378108
meer info >>
30.4Km


Jenaplanonderwijs informatie

Jenaplanonderwijs is een vorm van vernieuwingsonderwijs. In de praktijk zijn de meest opvallende kenmerken van het jenaplansysteem dat meerdere leerjaren gemengd worden in een klas, die vervolgens weer in verschillende klassen wordt gesplitst.

Daarnaast is zelfstandigheid belangrijk in het jenaplanonderwijs, in combinatie met het werken in en presteren als groep. In het jenaplanonderwijs staan kringen, viering, werken en spelen centraal. Er zijn in Nederland ruim 220 jenaplanbasisscholen en tien middelbare jenaplanscholen.

Geschiedenis

Het jenaplansysteem is bedacht door Peter Petersen, die uit Jena kwam. Het plan werd, in navolging van enkele andere onderwijsplannen, genoemd naar de woonplaats van de bedenker. Petersen hield deze naam aan en maakte een korte omschrijving.

Het systeem werd in Nederland geïntroduceerd door Suus Freudenthal-Lutter, die het in 1955 tegenkwam. Zij was daarvoor actief als bestuurslid van de Werkgemeenschap voor Vernieuwing van het Onderwijs. De internationale contacten van de Werkgemeenschap brachten haar in aanraking met onderwijsvernieuwers van heinde en ver.

Pratijk

Kenmerkend voor het jenaplan zijn vaak de projecten waaraan leerlingen moeten werken. In het rooster van jenaleerlingen worden projecturen, -dagen of -weken ingepland. Deze projecten lopen in groepsverband en geven de leerling vaak de mogelijkheid om de creativiteit uit te laten. Samenwerking is echter wel belangrijk.