Home >> Jenaplanonderwijs >> Doetinchem
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL DE WIJNGAARD

Grevengoedlaan 109
7009 DZ, DOETINCHEM
Telefoon: 0314-323135
meer info >>
1.7Km

BASISSCHOOL DAALHUIZEN

Enkweg 10a
6881 LZ, VELP
Telefoon: 026-3619346
meer info >>
22.9Km

HUGO DE GROOT SCHOOL

Thorbeckestraat 21
6828 TT, ARNHEM
Telefoon: 026-4431926
meer info >>
25.3Km

IKC HET DRIELUIK - DE VLINDERTUIN

Ot en Sienpad 3
6852 EG, HUISSEN
Telefoon: 026-3253196
meer info >>
25.6Km

DE MARIENBORN

Marienbergweg 28
6862 ZM, OOSTERBEEK
Telefoon: 026-3335274
meer info >>
30.4Km

DE MARLIJN

Van Spaenweg 11
6862 XH, OOSTERBEEK
Telefoon: 026-3334423
meer info >>
30.5Km


Jenaplanonderwijs informatie

Jenaplanonderwijs is een vorm van vernieuwingsonderwijs. In de praktijk zijn de meest opvallende kenmerken van het jenaplansysteem dat meerdere leerjaren gemengd worden in een klas, die vervolgens weer in verschillende klassen wordt gesplitst.

Daarnaast is zelfstandigheid belangrijk in het jenaplanonderwijs, in combinatie met het werken in en presteren als groep. In het jenaplanonderwijs staan kringen, viering, werken en spelen centraal. Er zijn in Nederland ruim 220 jenaplanbasisscholen en tien middelbare jenaplanscholen.

Geschiedenis

Het jenaplansysteem is bedacht door Peter Petersen, die uit Jena kwam. Het plan werd, in navolging van enkele andere onderwijsplannen, genoemd naar de woonplaats van de bedenker. Petersen hield deze naam aan en maakte een korte omschrijving.

Het systeem werd in Nederland geïntroduceerd door Suus Freudenthal-Lutter, die het in 1955 tegenkwam. Zij was daarvoor actief als bestuurslid van de Werkgemeenschap voor Vernieuwing van het Onderwijs. De internationale contacten van de Werkgemeenschap brachten haar in aanraking met onderwijsvernieuwers van heinde en ver.

Pratijk

Kenmerkend voor het jenaplan zijn vaak de projecten waaraan leerlingen moeten werken. In het rooster van jenaleerlingen worden projecturen, -dagen of -weken ingepland. Deze projecten lopen in groepsverband en geven de leerling vaak de mogelijkheid om de creativiteit uit te laten. Samenwerking is echter wel belangrijk.