Home >> Iederwijs >> Waterland
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

ORANJE NASSAUSCHOOL

Ribesstraat 13-15
1032 JR, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6360005
meer info >>
7.2Km

7E MONTESSORISCHOOL

Nachtwachtlaan 35
1058 EB, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6836646
meer info >>
13.3Km

GOEMAN BORGESIUSSCHOOL

Aalbersestraat 35
1067 EZ, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6131807
meer info >>
15.0Km

REHOBOTHSCHOOL

Westwalstraat 49
1411 PD, NAARDEN
Telefoon: 035-6946240
meer info >>
18.8Km

ROOMS KATHOLIEKE MINISTER CALS-SCHOOL

Johan Willem Frisolaan 33
1412 AG, NAARDEN
Telefoon: 035-6469997
meer info >>
18.8Km

ROOMS KATHOLIEKE BASISSCHOOL TRIANGEL

Zeelandiahoeve 7
1187 KR, AMSTELVEEN
Telefoon: 020-6453825
meer info >>
20.6Km

ROOMS KATHOLIEKE BASISSCHOOL TRIANGEL

Zeelandiahoeve 7
1187 KR, AMSTELVEEN
Telefoon: 020-6453825
meer info >>
20.6Km

BASISSCHOOL DE BAREEL

Waddenlaan 1
1967 EH, HEEMSKERK
Telefoon: 0251-230468
meer info >>
22.0Km


Iederwijs informatie

Iederwijs is een onderwijssysteem dat sinds 2002 op een aantal Nederlandse particuliere scholen wordt toegepast. Het was een voor Nederland nieuwe manier van omgaan met kinderen binnen schoolverband. Iederwijs is opgezet door leerkrachten. Zowel de mensen met een onderwijsbevoegdheid als mensen met andere ervaring met kinderen worden iederwijzers genoemd.

De leerkrachten werden geïnspireerd door hun eigen ervaringen en de ervaringen van de "Sudbury Valley School" in de Verenigde Staten en de Pestalozzi-school in Ecuador. Daarnaast zijn zij op zoek naar hoe een school die past bij de huidige en toekomstige maatschappij, werkt en functioneert.

Kenmerken

De belangrijkste kenmerken van Iederwijs zijn:

  • Kinderen kunnen leren wat ze willen, met wie ze het willen en op welk moment ze het willen.
  • De school bestaat uit één groep van alle leeftijden.
  • De school bestaat uit verschillende ruimtes, zoals een atelier, een computerhoek, een studiekamer, een keuken en de tuin. De inrichting van de school kan veranderen naar behoefte van de activiteiten.
  • De kinderen leren zelfstandig, van elkaar en van de begeleiders (iederwijzers).
  • Kinderen hebben een even grote stem als de volwassen begeleiders in de dagelijkse gang van zaken van de school. Er wordt gebruikgemaakt van het sociocratische besluitvormingsmodel.