Home >> Freinetonderwijs >> Sint-Michielsgestel
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

OPENBARE JENAPLAN BASISSCHOOL DE LICHTSTRAAT

Brabantlaan 73
5262 JH, VUGHT
Telefoon: 073-6563832
meer info >>
9.2Km

NUTSBASISSCHOOL DE KROMMEN HOEK

Doormanlaan 1
5694 EA, SON EN BREUGEL
Telefoon: 0499-471696
meer info >>
19.8Km

ORC MOERGESTEL

Van Rijckevorsellaan 3
5066 BR, MOERGESTEL
Telefoon: 013-5136393
meer info >>
22.0Km

ORANJE NASSAUSCHOOL

Hardenbergh 4
4264 SG, VEEN
Telefoon: 0416-691350
meer info >>
22.5Km

KINDCENTRUM DE RAAGTEN

Otterweg 31
5741 BC, BEEK EN DONK
Telefoon: 0492-461545
meer info >>
22.7Km

CBS HERWIJNEN - LOGOS SCHOLENGROEP

Achterweg 35
4171BA, HERWIJNEN
Telefoon: 0418-581289
meer info >>
24.3Km

EERSTE JAN LIGTHARTSCHOOL

Ringbaan Oost 275
5014 GE, TILBURG
Telefoon: 013-5423082
meer info >>
24.4Km

OBS T EINDER

Wetering 25
5422 AN, GEMERT
Telefoon: 0492-365926
meer info >>
24.9Km

SCHOLENGEMEENSCHAP DE KEYZER

Dr Keyzerlaan 23
5051 PB, GOIRLE
Telefoon: 013-5324550
meer info >>
28.4Km

OBS DE FONKEL

Bemmelstraat 6
5043 BE, TILBURG
Telefoon: 013-5721427
meer info >>
28.6Km

JENAPLAN KINDCENTRUM

Frans Halsstraat 29
5831 CA, BOXMEER
Telefoon: 0485-571518
meer info >>
37.5Km

DE SPRINGPLANK OPENBARE BASISSCHOOL JENAPLAN

Kriekenstraat 43
4847 HE, TETERINGEN
Telefoon: 076-5812119
meer info >>
41.3Km

REHOBOTHSCHOOL

Schoolstraat 4
3371 AW, HARDINXVELD-GIESSENDAM
Telefoon: 0184-612942
meer info >>
42.3Km

KBS DE LINIEDOORN

Baliendijk 78
4816 GG, BREDA
Telefoon: 076-5872838
meer info >>
42.8Km

SPOVENRAY

Eindstraat 42
5801 CR, VENRAY
Telefoon: 0478-516215
meer info >>
43.1Km

BASISSCHOOL D'N OVERKANT

Edward Poppelaan 18
4874 NA, ETTEN-LEUR
Telefoon: 076-5012389
meer info >>
54.1Km

OBS DE BOOMGAARD

Beatrixplein 5
3271 BA, MIJNSHEERENLAND
Telefoon: 0186-602760
meer info >>
63.8Km

CBS DE VRIJENBURG

Vrijenburglaan 61
2994 CD, BARENDRECHT
Telefoon: 0180-531794
meer info >>
64.4Km


Freinetonderwijs informatie

Freinetonderwijs betreft een vorm van basisonderwijs volgens het gedachtegoed en de praktijk van de Franse onderwijzer en pedagoog Célestin Freinet (1896-1966).
Freinet ondervond in zijn dorpsschooltje dat de (voornamelijk) arbeiderskinderen er ongemotiveerd in de schoolbanken zaten.

De kinderen waren leergierig, maar toonden geen enkele interesse in de schoolboeken. Freinet ging daarom met ze op pad, liet ze verslagen maken (teksten, kranten) en liet ze levend, zinvol en handelend leren in coöperatief overleg. De school werd niet alleen een plaats waar leerstof werd aangeboden, maar vooral waar kennis en ontvoogding werden uitgedragen.

Uitgangspunten

Freinetonderwijs gaat uit van de volgende principes:

  • Het onderwijs wordt opgebouwd op basis van datgene wat leeft bij de leerlingen. De kinderen hebben de wens zaken uit te zoeken, tonen initiatieven en laten die in de groep horen; gezamenlijk wordt daar onder begeleiding van de leerkracht een plan op gemaakt.

  • Het leerplan is gebaseerd op iets dat zinvol is om uit te zoeken. De kinderen zoeken niets voor niets uit. Zo zijn ook zaken die nodig zijn maar niet een einddoel vormen zoals kunnen schrijven, kunnen spellen en een atlas kunnen hanteren zinvol binnen de weg naar het doel. Het verhaal moet immers in de krant; de brief aan de burgemeester moet er goed uitzien en ik moet wel weten hoe ik moet fietsen.

  • Het leren gebeurt tastenderwijs. Door handelend te onderzoeken, zonder in de eerste plaats uitgelegd te krijgen hoe iets werkt, verwerft het kind echt inzicht. Opvoeding tot democratie. Kinderen leren om samen op democratische basis hun groep/klas school te organiseren. Ze worden daardoor goed voorbereid op een democratische samenleving.

In Vlaanderen werken circa 61 scholen op deze manier. In Nederland zijn circa 16 freinetscholen. Verschillende freinettechnieken worden op veel meer vernieuwingsscholen toegepast. Freinetonderwijs zorgt ervoor dat alle kinderen zelfstandig leren werken.

Freinetbeweging

De Freinetbeweging bestaat vooral uit leerkrachten basisschool die werken aan onderwijsvernieuwing en zich daarbij met name laten inspireren door de freinetpedagogiek. Daarbij ontplooien ze de volgende activiteiten:

  • Het organiseren van landelijke dagen rondom thema's die per jaar door de ledenvergadering worden vastgesteld. Deze bijeenkomsten vinden plaats op scholen waar mensen werken vanuit de freinetpedagogiek. Ontmoeting, presentaties en uitwisseling van kinder- en eigen werk staan daarbij centraal. De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor leden en belangstellenden.

  • Maandelijks verschijnt voor leden en belangstellenden Freinetnieuws.

  • De Freinetbeweging verzorgt publicaties voor vernieuwend onderwijs. Daarnaast publiceren ze vertaald werk van Célestin Freinet en de Franse Freinetbeweging.

  • Werkgroepen werken langere tijd rondom één onderwerp. De werkgroepen doen daarvan verslag. Doorgaans werken ze toe naar een eindproduct. Al naar gelang de behoefte ontstaan er nieuwe werkgroepen.

De kracht van de Freinetbeweging ligt in de zelfscholing, waarbij gebruik gemaakt wordt van relevante en recente ontwikkelingen uit praktijkervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Leerkrachten gaan bij elkaar in de groep meedoen, denken samen over mogelijkheden, vertellen elkaar ervaringen met freinettechnieken en doen elkaar suggesties. Het gaat niet om passieve bijscholing, maar om actieve uitbouw van de eigen inzichten in wat vruchtbaar freinetonderwijs is, wat werkt, wat leidt tot beter vakmanschap.

Ook ontwikkelen leerkrachten samen hulpmiddelen en technieken, die de modernisering effectief maken. Proefondervindelijk verkennend wordt men een professioneler onderwijsvernieuwer. Van alle leden wordt hierin een bijdrage gevraagd , er zijn freinetbewegingen in ruim 40 landen.