Home >> Freinetonderwijs >> Duiven
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

IKC HET DRIELUIK - DE VLINDERTUIN

Ot en Sienpad 3
6852 EG, HUISSEN
Telefoon: 026-3253196
meer info >>
6.1Km

BASISSCHOOL DAALHUIZEN

Enkweg 10a
6881 LZ, VELP
Telefoon: 026-3619346
meer info >>
6.2Km

HUGO DE GROOT SCHOOL

Thorbeckestraat 21
6828 TT, ARNHEM
Telefoon: 026-4431926
meer info >>
6.8Km

INTEGRAAL KIND CENTRUM DE REGENBOOG

Bloemenstraat 2
6681 NN, BEMMEL
Telefoon: 0481-461242
meer info >>
10.8Km

DE MARIENBORN

Marienbergweg 28
6862 ZM, OOSTERBEEK
Telefoon: 026-3335274
meer info >>
11.6Km

DE MARLIJN

Van Spaenweg 11
6862 XH, OOSTERBEEK
Telefoon: 026-3334423
meer info >>
11.6Km

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL DE WIJNGAARD

Grevengoedlaan 109
7009 DZ, DOETINCHEM
Telefoon: 0314-323135
meer info >>
19.3Km

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL REHOBOTH

Plataanstraat 12
4051 GS, OCHTEN
Telefoon: 0344-641373
meer info >>
30.7Km


Freinetonderwijs informatie

Freinetonderwijs betreft een vorm van basisonderwijs volgens het gedachtegoed en de praktijk van de Franse onderwijzer en pedagoog Célestin Freinet (1896-1966).
Freinet ondervond in zijn dorpsschooltje dat de (voornamelijk) arbeiderskinderen er ongemotiveerd in de schoolbanken zaten.

De kinderen waren leergierig, maar toonden geen enkele interesse in de schoolboeken. Freinet ging daarom met ze op pad, liet ze verslagen maken (teksten, kranten) en liet ze levend, zinvol en handelend leren in coöperatief overleg. De school werd niet alleen een plaats waar leerstof werd aangeboden, maar vooral waar kennis en ontvoogding werden uitgedragen.

Uitgangspunten

Freinetonderwijs gaat uit van de volgende principes:

  • Het onderwijs wordt opgebouwd op basis van datgene wat leeft bij de leerlingen. De kinderen hebben de wens zaken uit te zoeken, tonen initiatieven en laten die in de groep horen; gezamenlijk wordt daar onder begeleiding van de leerkracht een plan op gemaakt.

  • Het leerplan is gebaseerd op iets dat zinvol is om uit te zoeken. De kinderen zoeken niets voor niets uit. Zo zijn ook zaken die nodig zijn maar niet een einddoel vormen zoals kunnen schrijven, kunnen spellen en een atlas kunnen hanteren zinvol binnen de weg naar het doel. Het verhaal moet immers in de krant; de brief aan de burgemeester moet er goed uitzien en ik moet wel weten hoe ik moet fietsen.

  • Het leren gebeurt tastenderwijs. Door handelend te onderzoeken, zonder in de eerste plaats uitgelegd te krijgen hoe iets werkt, verwerft het kind echt inzicht. Opvoeding tot democratie. Kinderen leren om samen op democratische basis hun groep/klas school te organiseren. Ze worden daardoor goed voorbereid op een democratische samenleving.

In Vlaanderen werken circa 61 scholen op deze manier. In Nederland zijn circa 16 freinetscholen. Verschillende freinettechnieken worden op veel meer vernieuwingsscholen toegepast. Freinetonderwijs zorgt ervoor dat alle kinderen zelfstandig leren werken.

Freinetbeweging

De Freinetbeweging bestaat vooral uit leerkrachten basisschool die werken aan onderwijsvernieuwing en zich daarbij met name laten inspireren door de freinetpedagogiek. Daarbij ontplooien ze de volgende activiteiten:

  • Het organiseren van landelijke dagen rondom thema's die per jaar door de ledenvergadering worden vastgesteld. Deze bijeenkomsten vinden plaats op scholen waar mensen werken vanuit de freinetpedagogiek. Ontmoeting, presentaties en uitwisseling van kinder- en eigen werk staan daarbij centraal. De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor leden en belangstellenden.

  • Maandelijks verschijnt voor leden en belangstellenden Freinetnieuws.

  • De Freinetbeweging verzorgt publicaties voor vernieuwend onderwijs. Daarnaast publiceren ze vertaald werk van Célestin Freinet en de Franse Freinetbeweging.

  • Werkgroepen werken langere tijd rondom één onderwerp. De werkgroepen doen daarvan verslag. Doorgaans werken ze toe naar een eindproduct. Al naar gelang de behoefte ontstaan er nieuwe werkgroepen.

De kracht van de Freinetbeweging ligt in de zelfscholing, waarbij gebruik gemaakt wordt van relevante en recente ontwikkelingen uit praktijkervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Leerkrachten gaan bij elkaar in de groep meedoen, denken samen over mogelijkheden, vertellen elkaar ervaringen met freinettechnieken en doen elkaar suggesties. Het gaat niet om passieve bijscholing, maar om actieve uitbouw van de eigen inzichten in wat vruchtbaar freinetonderwijs is, wat werkt, wat leidt tot beter vakmanschap.

Ook ontwikkelen leerkrachten samen hulpmiddelen en technieken, die de modernisering effectief maken. Proefondervindelijk verkennend wordt men een professioneler onderwijsvernieuwer. Van alle leden wordt hierin een bijdrage gevraagd , er zijn freinetbewegingen in ruim 40 landen.