Home >> Daltononderwijs >> Drimmelen
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

DE SPRINGPLANK OPENBARE BASISSCHOOL JENAPLAN

Kriekenstraat 43
4847 HE, TETERINGEN
Telefoon: 076-5812119
meer info >>
10.6Km

KBS DE LINIEDOORN

Baliendijk 78
4816 GG, BREDA
Telefoon: 076-5872838
meer info >>
11.2Km

REHOBOTHSCHOOL

Schoolstraat 4
3371 AW, HARDINXVELD-GIESSENDAM
Telefoon: 0184-612942
meer info >>
14.7Km

BASISSCHOOL D'N OVERKANT

Edward Poppelaan 18
4874 NA, ETTEN-LEUR
Telefoon: 076-5012389
meer info >>
17.2Km

OBS DE FONKEL

Bemmelstraat 6
5043 BE, TILBURG
Telefoon: 013-5721427
meer info >>
20.9Km

OBS DE BOOMGAARD

Beatrixplein 5
3271 BA, MIJNSHEERENLAND
Telefoon: 0186-602760
meer info >>
22.9Km

ORANJE NASSAUSCHOOL

Hardenbergh 4
4264 SG, VEEN
Telefoon: 0416-691350
meer info >>
24.0Km

CBS DE VRIJENBURG

Vrijenburglaan 61
2994 CD, BARENDRECHT
Telefoon: 0180-531794
meer info >>
26.0Km

EERSTE JAN LIGTHARTSCHOOL

Ringbaan Oost 275
5014 GE, TILBURG
Telefoon: 013-5423082
meer info >>
26.4Km

SCHOLENGEMEENSCHAP DE KEYZER

Dr Keyzerlaan 23
5051 PB, GOIRLE
Telefoon: 013-5324550
meer info >>
26.9Km

CBS HERWIJNEN - LOGOS SCHOLENGROEP

Achterweg 35
4171BA, HERWIJNEN
Telefoon: 0418-581289
meer info >>
27.6Km

ORC MOERGESTEL

Van Rijckevorsellaan 3
5066 BR, MOERGESTEL
Telefoon: 013-5136393
meer info >>
31.9Km

ODBS ONDER DE WIEKEN

Achterstraat 5
3264 AB, NIEUW-BEIJERLAND
Telefoon: 0186-692208
meer info >>
33.0Km

OPENBARE JENAPLAN BASISSCHOOL DE LICHTSTRAAT

Brabantlaan 73
5262 JH, VUGHT
Telefoon: 073-6563832
meer info >>
35.3Km

OBS DE WISSEL

Zoetemanring 55a
3214GA, ZUIDLAND
Telefoon: 0181-451860
meer info >>
39.3Km

OBS MARKENBURG

Markenburglaan 1
3211 AV, GEERVLIET
Telefoon: 0181-669424
meer info >>
40.1Km

RKBS ST. WILLIBRORDUS

Hoge Molenstraat 41
4301 KB, ZIERIKZEE
Telefoon: 0111-450165
meer info >>
59.6Km

KINDCENTRUM DE RAAGTEN

Otterweg 31
5741 BC, BEEK EN DONK
Telefoon: 0492-461545
meer info >>
61.0Km


Daltononderwijs informatie

Een daltonschool is een 'gewone' basisschool voor 'gewone' kinderen, waar alleen op een andere manier wordt omgegaan met de leerlingen en de leerstof.
Daltononderwijs is geen vorm van onderwijs waarin de leerlingen bepalen wat en wanneer er iets geleerd wordt. Binnen het daltononderwijs bepaalt de school wat er geleerd moet worden en in welk tijdsbestek dat dient te gebeuren.

Een daltonschool is dus een basisschool met hetzelfde doel als elke andere school: 'zorgen dat uw kind goed wordt voorbereid op de toekomst'. Dit betekent dat het kind de optimale voorbereiding voor het vervolgonderwijs en de verdere toekomst krijgt. Toch onderscheidt een daltonschool zich van het reguliere basisonderwijs, namelijk door de visie op de onderwijsmethode.

Dalton uitgangspunten

Uitgangspunten van het hedendaags daltononderwijs zijn:

  • Vrijheid in gebondenheid. Een betere vertaling is wellicht "keuzevrijheid". Leerlingen mogen vrij kiezen uit een beperkte lijst mogelijkheden, schoolvakken.
  • Samenwerken
  • Zelfstandigheid. Willen leerlingen in hun eigen tempo leren, dan is het nodig dat ze een zekere mate van zelfstandigheid hebben. Ze moeten zelfstandig de taak kunnen plannen en uitvoeren, zonder al te veel sturing.

Bij vrijheid hoort het dragen van eigen verantwoordelijkheid. Docenten geven het vertrouwen daarin aan de kinderen. Dit wordt de kinderen vanaf groep één en twee geleerd en wordt steeds uitgebreider. Het kind kan zelf zijn taken indelen en maakt zelf een planning.

Samenwerken, de tweede pijler, is gegrond op het idee dat iedereen in deze maatschappij met veel verschillende mensen moet kunnen werken en leven. In deze vorm van onderwijs zorgt men er voor dat iedereen een keer met elkaar heeft samengewerkt. De kinderen leren zo om oog te hebben voor elkaar en de onderlinge verschillen te respecteren. Zo is er bijvoorbeeld een oefening waarbij het ene kind aan de ander vertelt wat hij denkt en daarna moet die ander vertellen wat de een dacht. De vaardigheid om te luisteren ontwikkelen ze daardoor heel goed. Want ze moeten zich steeds inleven in een ander.

De derde pijler, zelfstandigheid, houdt in dat ze zelf hun taak kiezen. Daarbij wordt de keuzevrijheid steeds groter en gecompliceerder. Dit alles is steeds aangepast aan het niveau van het kind, samen met de leerkracht bekijkt hij of het leerproces voldoende is. Zo nodig wordt het plan bijgesteld om het in goede banen te leiden.

Geschiedenis

Het daltononderwijs is tussen 1904 en 1921 ontwikkeld door de Amerikaanse lerares Helen Parkhurst (1887-1973). Het ontstond in drie fasen. In de eerste fase (1904-1905) was Parkhurst juf op een eenmansschool in Waterville, een gehucht op het platteland. Ze was nog maar achttien jaar en kwam net van de middelbare school. Ze had geen enkele ervaring en moest nog naar de lerarenopleiding. De leerlingen hoefden van juf Parkhurst niet de hele dag stil te zitten en te luisteren.

Ze mochten zelf aan het werk en ook samenwerken en ze mochten zelf hun werk plannen en in eigen tempo werken. Dat was totaal iets anders dan het frontaal klassikale onderwijs dat gebruikelijk was destijds (ook wel 'lockstep teaching'genoemd). In de tweede fase (1910-1912) had Parkhurst de lerarenopleiding achter de rug en enkele jaren ervaring als lerares. Ze mocht op haar school in Tacoma het onderwijs van de negen- tot veertienjarigen vernieuwen. Elk vak kreeg een eigen leraar en een eigen "laboratory", een vaklokaal.

In de "laboratory" gingen de leerlingen met hun werk bezig, hun taken. De leraren maakten de taken ("assignments"). Ze vertaalden de voorgeschreven lesstof van hun vak in leertaken die overzichtelijk te plannen waren. Het gebruik van taken veranderde het onderwijs ingrijpend: leren werd eigen werk van de leerling; hij kon zelfstandig aan het werk; hij kon in eigen tempo werken; hij kon het werk zelf plannen. De "laboratories" werden als werkruimtes ingericht met materialen, instrumenten, boeken en naslagwerken onder handbereik van de leerlingen en met instructieve afbeeldingen en figuren aan de wanden en voor de ramen.

Er kwamen grote tafels te staan in plaats van schoolbankjes, voor samenwerken en groepsgewijze instructie. In de derde fase (1919-1921) experimenteerde Parkhurst in Dalton, Pitsburg en New York. Wat er nieuw bij kwam, is het werken met "graphs": tabellen waarop de leerlingen zelf hun voortgang bijhouden. Parkhurst schreef in deze periode ook haar artikelen in The Times en het boek Education on the Dalton Plan.

In 1919 opende Parkhurst met financiële steun van de welgestelde familie Crane in New York City in 1919 "The Children's University School", die in 1920 de naam "The Dalton School" kreeg. In Nederland werd het daltononderwijs voor het eerst toegepast in september 1926 op de Vijfde Hogere Burgerschool in Den Haag onder leiding van dr. mr. W.A. Muller.

Helen Parkhurst noemt in haar boek "Education on the Dalton Plan" (1922) de twee kenmerken van daltononderwijs: 'vrijheid' en 'samenwerking'. 'Vrijheid' gaat volgens Parkhurst over het zelf kiezen van het tijdstip waarop en het tempo waarin aan een bepaald onderwerp gewerkt wordt. 'Samenwerking' verwijst naar het sociale karakter van leren en van kennis. Door kinderen van en met elkaar te laten leren, kunnen zij elkaar helpen, stimuleren en beïnvloeden. Parkhurst geeft in haar boek aan dat haar aanpak geschikt is voor leerlingen ouder dan negen jaar.